Primanets Support
 

Primanet Support

Har du problemer med internet, telefoni eller andet, er du altid velkommen til at kontakte supporten. Supporten kan også tilbyde hjælp med opsætning af hjemmearbejdsplads, netværk og andre it-problemer.

Vi betragter generelt følgende som gratis support:

  • Alt, der kan klares via telefon
  • Reklamationer på købt/udleveret udstyr
  • Reklamationer på betalingsopgaver

HUSK - inden du kontakter os!

Har du ikke net, så check strømmen til modtageren. Det er den absolut hyppigste fejl. Og husk at holde øje med Driftsstatus. Det kan være at vi arbejder på nettet.

Det er også en god idé at tjekke vores "Ofte stillede spørgsmål" sektion herunder, inden du kontakter supporten. Mange gange kan du finde løsningen på dit problem der.

Frivillige supportere i Primanet
Frivillige supportere i Primanet

Driftsstatus

Du kan altid finde information om aktuelle driftsforstyrrelser her på siden. Oplever du forstyrrelser, som ikke vises her, kan du kontakte Supporten.

Status lige nu:
Ingen kendte problemer Driftsstatus - status lige nu

FAQ

Ofte stillede spørgsmål

Hvordan kontakter jeg Primanet?

  • Vi træffes på telefon 70 20 06 05 på hverdage i almindelig arbejdstid
  • Du kan altid ringe til os – også i weekenden. Er vi der ikke, så ringer vi tilbage snarest muligt.
  • Har du et problem i weekend eller ferie, som du gerne vil have hurtig hjælp til, så prøv at skrive til support@primanet.dk og beskriv dit problem. Det er ofte en genvej…

Hvordan bestiller jeg Primanet?

  • Det er nemt at bestille on-line her. Du får hurtigt en bekræftelse retur med forslag til tidspunkt for installation
  • Ring evt. og bestil i alm kontortid. Der får du alle de gode råd du har brug for med i købet.

Hvordan får jeg ip-telefon?

  • Du kan have fastnettelefon hos Primanet. Abonnementet følger gratis med. 
  • De fleste sparer rigtig mange penge, når de skifter fra gammeldags fastnettelefon til ip-telefon
  • Ring eller skriv til Supporten for at høre nærmere

Hvor hurtigt er Primanet?

  • Som udgangspunkt er en standard tilslutning ca 100 Mbit
  • Vi har erfaring for, at hastigheden som oftest er bedre end 150 MBit på en velfungerende installation, hvor der ikke er sparet på udstyret til det lokale netværk.
  • Vi leverer skræddersyede forbindelser, hvor hastigheden bliver aftalt på forhånd. Forhør dig!

Hvordan betaler jeg Primanet?

  • Den første faktura, efter oprettelse af medlemskab, fremsendes via e-mail.
  • Derefter udsendes kvartalsvise opkrævninger via PBS med forfald den første bankdag i kvartalet.
  • Medlemmer, der ikke har tilmeldt sig til PBS, modtager en faktura med girokort i slutningen af måneden forud for opkrævningsmåneden.
  • Opkrævning for opgaver, udført af vore professionelle teknikere, fremsendes ligeledes via e-mail.
  • På alle fakturaer findes girokort, korttype 71, til brug for betaling, nederst på fakturaen. Ved betaling angives girokortets ident-nummer og kreditornummer. Kreditornummer er altid 82496912. Ident-nummer er unik for den enkelte faktura.
  • Tilmeld dig til PBS. Du skal oplyse PBS nr. 05067790, Deb. Grp. Nr. 00001 og dit brugernummer
  • Vores bankforbindelse er Sparekassen Djursland, Reg. nr. 9388, Kontonummer:  0000443182
    Husk at oplyse brugernummer ved indbetaling

Hvordan betaler jeg for samtaler på min ip-telefon?

  • Du kan selv tanke op med dit betalingskort. Du finder et link på ”Mit Primanet” ovenfor
  • Ønsker du at slippe for den lidt besværlige proces med betaling, så tilmeld telefonen til automatisk optankning. Vi sørger for at det sker i tide, og opkræver pengene via PBS. Skriv til support@primanet og bed os om det.

Hvordan afmelder jeg Primanet ?

  • Skriv en mail til support@primanet.dk med din tilslutningsadresse og ønsket tidspunkt. Så får du en bekræftelse retur med de oplysninger du har brug for. 
  • Afsluttede abonnementer opgøres kvartalsvist 

Hvad gør jeg, hvis noget ikke virker ?

  • Se efter om der er tændt for strømmen til det hele. Sidder alle kabler i? 
  • Se efter om der er tændt for wifi på din PC/Telefon/ iPad 
  • Tjek driftstatus på www.primanet.dk 
  • Hvis alt andet fejler, så er vi ved telefonen

Hvad gør jeg, hvis jeg har skilt for meget ad?

  • Modtager udenfor skal forbindes med strømforsyning i stikket POE
  • Router eller andet lokalt udstyr skal forbindes med strømforsyning i stikket LAN

Hvad kan der gøres for at forbedre mit wi-fi?

  • Din router skal stå der hvor du skal bruge dit wi-fi – IKKE på loftet…
  • Vær sikker på, at din router ikke er for gammel. Udviklingen går hurtigt, så regn med at du skal købe en ny med få års mellemrum.
  • Når du har valget mellem 5 GHz og 2,4 GHz netværk, så er reglen, at 2,4 GHz rækker længere, men er en hel del langsommere end 5 GHz
  • Læs en artikel om emnet på www.primanet.dk. Du finder den under nyheder
  • Kontakt os og spørg!

Hvordan ser jeg TV over internettet?

  • Du kan spare mange penge ved at se TV via streaming
  • Der findes mange muligheder for at gøre streaming lige så nemt at bruge som gammeldags TV. Kontakt evt. supporten for at få råd.
  • Det er altid bedre at bruge et kabel end at bruge wi-fi når du streamer

Jeg har brug for hjælp til min PC, telefon, …. Hvad gør jeg?

Praktisk assistance til privat udstyr fås grundlæggende på to måder:

  1. Kom til en supportaften om onsdagen. Der får du hjælp af vore frivillige helt gratis
  2. Ring til supporten og bestil et teknikerbesøg. Her får du hurtig og professionel hjælp – og en regning bagefter

Hvorfor får jeg ikke al min mail?

  • Husk at der hører en webmail til din mail. Her kan du se alt – også de mails der er sorteret fra som uønskede.
  • Har du problemer med mailopsætningen på din PC eller telefon, så kan du altid læse din mail på webmailen.

Hvordan finder jeg min webmail ?

Hvordan opsætter jeg min mail på min PC/Telefon ?

  • Du skal bruge følgende porte: SMTP port 465 med SSL, IMAP port 993 med SSL
  • Dit brugernavn er altid hele mailadressen, f.eks. xxx@primanet.dk
  • Er din webmail webmail.primanet.dk, så er servernavn for ind-/udgående post mail.nrdn.dk
  • Er din webmail webmail2.primanet.dk, så er servernavn for ind-/udgående post mail2.primanet.dk

Det virker ikke ordentligt, når jeg spiller online. Hvad gør jeg?

  • Brug altid kabel direkte til router
  • Vær opmærksom på, at on-line spil (især Xbox og PSx) kræver en mere avanceret router med speciel opsætning for at fungere optimalt. 
  • Kontakt os hvis du ikke kan få det til at virke

Her dækker Primanet

Find dit eget hus på kortet og se om du kan få net fra Primanet. Er du i tvivl om dækningsmuligheden, så spørg supporten - der er næsten altid en mulighed.

HUSK! Du skal have frit udsyn til et af Primanets sendepunkter fra det punkt, hvor du ønsker at din modtager/antenne skal placeres. Det vil sige, at der ikke må være elementer, der kan forstyrre signalet imellem de to punkter.

Hvert punkt på kortet angiver et af Primanets sendepunkter. Enkelte mærker angiver dog planlagte sendepunkter, som endnu ikke er i drift.